Filtr cząstek stałych – DPF/FAP
Panuje przekonanie, że filtr cząstek stałych (tzw. DPF lub FAP) zamontowany w samochodzie z silnikiem diesla skutecznie przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do środowiska. I słusznie, ale to tylko część prawdy, bo skutki uboczne dla środowiska wynikające ze stosowania tego rozwiązania potrafią być znacznie gorsze niż sadza wydobywająca się z rury wydechowej.
Częstsze wymiany oleju
Pierwszy z problemów, jaki napotykają użytkownicy samochodów z DPF-ami, to konieczność zdecydowanie częstszego serwisu olejowego. Specyfika procesu wypalania sadzy w filtrach DPF może powodować zwiększenie ilości oleju (poprzez jego zanieczyszczenie) już nawet po kilku tysiącach przejechanych kilometrów. W sytuacji, gdy układ ulega awarii, wymiany oleju muszą być jeszcze częstsze. A przecież zlewany olej nie jest obojętny dla środowiska.
Zwiększone zużycie paliwa
Kolejny problem, to nawet dwukrotnie zwiększone zużycie paliwa (wraz ze znacznie zwiększoną emisją spalin) podczas procedury wypalania sadzy. Obciążenie dla środowiska może być wielokrotnie większe w momencie, gdy proces wypalania jest przeprowadzany nieskutecznie i inicjowany wielokrotnie – nawet co kilkadziesiąt kilometrów, bo nie udaje się go doprowadzić do końca (szczególnie trudno spełnić wymagane ku temu warunki w jeździe miejskiej). Jak w takiej sytuacji wyglądają zapewnienia producentów o niewielkim spalaniu i niskiej emisji zanieczyszczeń w samochodach wyposażonych w filtr DPF?
Szybsze zużycie podzespołów samochodu
Następna sprawa – bardzo bolesna dla właścicieli aut – to przyśpieszone zużycie podzespołów samochodu. Regularne przeciążanie silnika, praca na zanieczyszczonym oleju, czy też ponad dwukrotne podnoszenie temperatury układu wydechowego to nie są warunki normalnej eksploatacji. Każdy element (często są to na przykład turbosprężarki), który należy z tego powodu wymienić i zutylizować również dokłada się do “śladu” ekologicznego, który pozostawia nasz samochód. Warto dodać, że finalnie filtry cząstek stałych – wymontowane z powodu ich zapchania lub też prewencyjnie, zanim jeszcze narobią kłopotów swoim właścicielom – też lądują na wysypisku.
Pomoc merytoryczna: dpfecoserwis.pl.